Nyfiken iaktagare = potentiell kund

Nyfiken! “Men visa bildjäveln då” kommer jag på mig själv att tänka när jag får syn på reklamen för nya Maserati Quattroporte S på en websida hos SvD. Det är en enkel flashanimation där bilen står lite mystiskt omgivet av mörker, bilen är också svart, man ser den knappt.

Sen kommer en ljusstråle (motsatserna ljus och mörker är också starka psykologiska och kommunikativa principer) som relativt snabbt sveper över bilen, tillräckligt mycket för att se konturerna och göra mig nyfiken.

Det är inte ofta jag faller för reklam men för en gångs skull var den väl genomförd och hade (antar jag) avsedd effekt. Dom gjorde mig nyfiken och jag klickade på bilden.

En väl genomförd AIDA modell:

  • Jag såg reklamen - Attention. Den var dels bra positionerad efter ingressen och relativt stor. Kontrasten (mörka bakgrunden som lyses upp) hjälpte säkert också till.
  • Den väckte intresse - Interest och Desire (och i detta fall nyfikenhet) vilket ledde till
  • Handling - Action, jag klickade på reklamen

Även om jag inte (just nu i alla fall) kommer köpa den (om jag inte vinner på lotto) har märket nu gjort ett litet intryck. Vem vet om den inte poppar upp nästa gång det är dags för ett bilköp. Föresten så kostar det väl inget att åka och prova den, nyfiken som jag blev …. ;-).

Nyfikenhet är ett underskattat kommunikationsverktyg! En nyfiken iaktagare är en potentiell kund!

Leave a Reply